Abang dan Kakak

About Me

My photo
Assalamualaikum. Nurul Atikah nama diberi oleh orang tua saya. Belum 18 lagi. Masih menunggu keputusan SPM 2012. Seorang yang obses dengan warna pink dan k-pop. Suka makan. Yang paling penting sekali, saya sayang keluarga, kawan-2 dan ehem-2 saya. Terima Kasih sebab dah jenguk blog saya. Jangan lupa follow tau. ^^

KHAWIN MUDA

Asslammualaikum...

Siapa setuju khawin pada usia yang muda? Ada yang setuju dan ada yang tak. Kata orang, khawin muda ni nak mengelakkan dari zina. Tika setuju dengan tu. Lebih baik kita khawin muda daripada kita terus buat dosa dengan pasangan kita. Khawin muda ni kena tau risiko-2nya. Contonhnya, si suami kena bagi nafkah pada isteri. Macam yang orang lain ingat, khawin muda pasa usia belas-2 tahun. 

Kalau kita khawin pada usia belas-2 tahun(si suami umur 18 dan si isteri umur 16), si suami mestilah kena siapkan tempat tinggal, makan, pakaian semua tu lah. Benda-2 ni kan semua tanggungjawab si suami. Tika rasa sebelum parents nak khawin kan anak perempuan mereka pada usia yang muda, dia orang sepatutnya menitik beratkan semau tu. Sama ada jamin masa depan atau pun tidak.

Kalau lah tak nak anak perempuan tu terlibat dengan zina, didik mereka dengan penuh agama dari kecik. InsyaAllah tiada apa yang berlaku. Begitu juga dengan anak lelaki. 

*comelnya pengantin ni

Zaman mak ayah kita juga lah kan. Khawin usia muda. 

p/s:tika pun tering juga khwin muda. tapi nak buat macam mana, belum jodoh lagi. mungkin ada hikmah disebalik semua ni. 

suke ? like n comment je :)

2 comments:

  1. hhehehehe...ada baik, dan ada juga buruk nya. :)

    tapi, kalau dah sanggup nak pikul tanggungjawab..in sha Allah everything will be okay :)

    ReplyDelete
  2. best apa sbb nanti if ada rezeki dapat anak..senang sikit.. huhu.

    ReplyDelete

-Assalammuialaikum
-Terima kasih krn sdi mmbaca
-Jgn lpe komen jgk taw